Vliegbrevet LAPL
LAPL staat voor Light Aircraft Pilot Licence. Het LAPL(A) is een Europees brevet voor motorvliegtuigen (aircraft), het LAPL(S) voor zweefvliegtuigen (sailplanes).
Met een LAPL(A) mag je vliegen met éénmotorige vliegtuigen met een zuigermotor, een maximum startgewicht van 2000 kg en maximaal 4 inzittenden, inclusief de vlieger. Als je verder wilt dan moet je het Private Pilot Licence (PPL) halen.
Het LAPL is een EASA brevet en is daarom alleen in Europa geldig. Buiten Europa wordt het niet erkend en kun je ook geen gelijkstelling krijgen. Je hebt dan minimaal een PPL nodig.
Verder is het LAPL alleen geldig voor privé vluchten. Als je de ambitie hebt om van vliegen je beroep te maken, dan moet je na het LAPL verder met het PPL en het Commercial Pilot License (CPL) of het Airline Transport Pilot License (ATPL).
Met een LAPL mag je passagiers meenemen, mits je zorgt voor voldoende recente vliegervaring. Je moet in elk geval in de voorafgaande 90 dagen in het zelfde klasse vliegtuig minimaal 3 starts en landingen hebben uitgevoerd als Pilot In Command.
Voor het behalen van het LAPL(A) moet je minimaal 17 jaar zijn, voor het LAPL(S) 16 jaar. Je kunt met de opleiding beginnen zonder eerder te hebben gevlogen.
Al het radioverkeer gaat in het Engels, ook in Nederland. Zorg er daarom voor dat je redelijk met die taal overweg kunt.
Het is verstandig om te starten met een vliegmedische keuring klasse 2. Ook zonder keuring kun je beginnen met lessen, maar uiteindelijk moet je toch een keer goedgekeurd worden.
De theorie voor het LAPL is identiek aan die voor het PPL. Je vindt nadere informatie in het menu van de theorie-opleiding.
Tijdens de praktijkopleiding wordt ten minste 30 uur gevlogen. Daarin zitten minimaal 6 solo uren, zonder vlieginstructeur aan boord van het vliegtuig. In die solo uren zitten 3 uur overland vliegen. Bij de praktijkopleiding hoort ook een uitgebreide overlandvlucht, dat wil zeggen ten minste 80 nautical miles vliegen en landen op ten minste 1 ander vliegveld.
Het LAPL is 2 jaar geldig, daarna moet worden verlengd. In de laatste 12 maanden voordat het brevet verloopt moet je minimaal 12 uur vliegen als Pilot in Command (PIC). Onderdeel van die 12 uur is een een trainingsvlucht van minimaal 1 uur met een instructeur. Als je die uren niet hebt behaald, dan heb je een profcheck nodig, in feite een verkort praktijkexamen.
Je kunt bij ons terecht voor de LAPL opleiding, trainingsvluchten en profchecks. Tevens verzorgen wij de opleiding voor de aantekening Touring Motor Glider (TMG) op je LAPL(S) of SPL/GPL.
De vlieglessen worden uitsluitend gegeven door Flight Instructors (FI).